Recente marktontwikkelingen voor staal en aluminium

Recente marktontwikkelingen voor staal en aluminium

Het zal bijna niemand in de steiger- of bouwsector de laatste weken ontgaan zijn dat er momenteel veel aan de hand is wat de grondstofprijzen betreft. Enige tijd geleden berichtten we je al over de prijsontwikkelingen voor grondstoffen en vervoer en de achtergrond van het tekort aan grondstoffen. Sindsdien zijn de prijzen voor grondstoffen weer gestabiliseerd. Maar sinds eind februari heeft de invasie van Rusland in Oekraïne opnieuw tot aanzienlijke prijsstijgingen voor staal, aluminium en vrachtprijzen geleid. Lees hier meer over de huidige situatie.

Staalprijs piekt op 950 USD

Het lijdt geen twijfel dat staal een van de belangrijkste materialen is in de bouw en in de steigerbouw. Dat vooral de staalprijzen aan sterke schommelingen onderhevig zijn, is al meer dan een jaar een gespreksonderwerp in de industrie.

Terwijl de prijs voor een metrische ton stalen betonstaal in mei 2021 een hoogtepunt van 794 USD bereikte, daalden de prijzen in de daaropvolgende maanden tenminste licht en bleven ze grotendeels stabiel.

Dit hoogtepunt uit mei 2021 werd in maart 2022 nog eens overtroffen. Slechts enkele dagen na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne, op 24 februari, klom de prijs voor een ton stalen betonstaal tot 834 USD. Op 9 maart bereikten de staalprijzen een nieuw record: ongeveer 950 USD per ton. Momenteel staat de prijs voor een ton staal op 942 USD (per 4 april 2022).

Maar er is hier ook iets goeds: de staalprijzen zijn tenminste de laatste twee weken vrij stabiel gebleven.

 

Bron: https://www.investing.com/commodities/steel-rebar-historical-data

 

Aluminium prijzen op all-time high

Aluminium, dat al wat duurder is, heeft de laatste weken ook veel beweging gezien. Terwijl de prijs van een metrische ton aluminium tot medio 2021 onder de 2.000 USD lag, staat hij nu op 3.442 USD (per 4 april 2022).

Aanzienlijk stijgende aluminiumprijzen zijn ten laatste sinds mei 2021 een onderwerp van gesprek. Na een eerdere prijsdaling in april stegen de prijzen voor het grootste deel voortdurend. In oktober 2021 bereikte de aluminiumprijs zijn jaarlijkse hoogtepunt van USD 3173 per ton.

Na een korte prijsversoepeling aan het eind van 2021 werd aluminium ook in het nieuwe jaar duurder. Met het uitbreken van de crisis was er een hernieuwde opwaartse duw tot een all-time-high van bijna 4.000 USD per ton begin maart.

In tegenstelling tot staal zijn de aluminiumprijzen momenteel nog onderhevig aan grotere prijsschommelingen. Momenteel tekent zich weer een licht dalende tendens af (per 4 april 2022).

 

Bron: https://markets.businessinsider.com/commodities/aluminum-price

 

Waarom stijgen de prijzen van staal en aluminium?

Door de oorlog tegen Oekraïne en de daarmee gepaard gaande sancties tegen Rusland is de staalaanvoer uit beide landen verstoord. Dit is vooral merkbaar in de Europese Unie, waar Oekraïne en Rusland samen goed zijn voor een vijfde van de staalinvoer. Lees hier meer over de prijsontwikkeling van staal in de afgelopen maanden.

Ook de aluminiumprijs reageert op de sancties tegen de Russische economie. Hoewel de uitvoer van aluminium uit Rusland naar Europa en Amerika nog niet rechtstreeks door de sancties is getroffen, heeft de sterke stijging van de energieprijzen ook een aanzienlijke invloed gehad op de kosten van de energie-intensieve metaalproductie. Terwijl de energieprijzen het afgelopen jaar al sterk waren gestegen, stijgen ze nu opnieuw door het dreigement van Moskou met een uitvoerverbod voor olie en gas.

De stijgende productiekosten voor metalen komen nu bovenop de prijsontwikkelingen die er al aan voorafgingen. Vooral de daling van de aluminiumproductie van China, 's werelds grootste aluminiumleverancier, is een bepalende factor voor de huidige prijsontwikkeling.

 

De reden voor het tekort aan aluminium is de inkrimping van de Chinese magnesiumproductie om de CO2-neutraliteitsdoelstellingen te halen. Dit komt omdat ongeveer 85 procent van het magnesium in de wereld, dat nodig is voor de productie van aluminium, uit China komt. Dit heeft ook gevolgen voor de aluminiumproductie in andere landen die afhankelijk zijn van de invoer van magnesium uit China. In combinatie met de door de Chinese regering opgelegde beperking van het energieverbruik van de smelterijen, hebben deze factoren China ertoe gebracht meer aluminium in te voeren om aan de binnenlandse vraag te voldoen. Toen, in november 2021, een explosie in een aluminiumsmelterij in de Chinese provincie Yunnan met een capaciteit van 300.000 ton, deed de prijs van aluminium opnieuw met 2% - 3% stijgen. Tegelijk stijgt de wereldvraag door de herstellende economie - wat de prijzen verder opdrijft.

Maar ook beter nieuws ligt in het verschiet: De Chinese metaalproductie wordt weer opgevoerd, zodat een toename van de uitvoer naar westerse landen ook weer waarschijnlijker wordt.

Stijgende vrachttarieven weerspiegelen zich ook in de grondstofprijzen

Of het nu over zee, over land of door de lucht is - het vervoer van producten is ook in het verleden aanzienlijk goedkoper geweest. De logistieke verstoringen van de laatste 2 jaar en de daarmee gepaard gaande gestegen transportkosten komen ook tot uiting in de staal- en aluminiumprijzen.

Ga terug

Reacties

Reactie toevoegen

Tel 1 en 5 bij elkaar op.