Hoe monteer je een steiger in een LNG-tank?- Projectvoorbeeld [Deel 1]

Wil je een steiger monteren in een LNG-tank? Dit zijn de uitdagingen waarmee je te maken kunt krijgen.

 

Of het nu gaat om olieplatforms, raffinaderijen, mijnbouw, bruggen of scheepswerven, de mogelijke toepassingsgebieden van steigers zijn bijna onbeperkt. Elke locatie heeft zijn eigen uitdagingen en valkuilen. Vooral in de scheepsbouw en het scheepsonderhoud moeten steigers niet alleen veelzijdig zijn en zich kunnen aanpassen aan de individuele vorm van een schip, maar ook bijzonder stevig en gemakkelijk te hanteren zijn. Lastige aanvoermogelijkheden voor materiaal, barre weersomstandigheden en krappe of schuine werkruimtes zijn slechts enkele van de uitdagingen waarmee steigers in de maritieme industrie worden geconfronteerd. Maar hoe implementeer je een steigerproject in de scheepsbouw en het onderhoud van schepen? Het project van het Spaanse bedrijf GABADI S.L. in samenwerking met Scafom-rux España laat zien hoe de uitdagingen van steigers in de maritieme industrie kunnen worden opgelost.

 

Hoe ga je om met weinig ruimte en gevoelig materiaal?

 

De opdracht: het complete tankmembraan van een 215 meter lange LNG-tanker moest worden vervangen. Om lekkages in de vernieuwde tank te voorkomen, vereiste de vervanging van het membraan de hoogste precisie van het GABADI-team. Al voor de start van het project werden de noodzakelijke werkstappen daarom 3 maanden lang geoefend om mogelijke foutenbronnen van tevoren tot een minimum te beperken.

De tank van een LNG-tanker bestaat uit een membraan van de ijzer-nikkellegering Invar, dat bestand moet zijn tegen grote temperatuurschommelingen. Dit komt doordat LNG tijdens het transport moet worden afgekoeld tot het kookpunt van 162 °C om de dichtheid, die 600 keer lager is dan in gasvormige toestand, te behouden. Wanneer de LNG-tanker echter zonder lading op de scheepswerf is, lopen de temperaturen in de tank op tot 40 °C en hoger. Om ondanks deze extreme temperatuurschommelingen in de tank altijd de grootst mogelijke veiligheid te garanderen, moeten de primaire en secundaire membranen van de tank regelmatig worden vernieuwd. Dit is geen gemakkelijke taak: Niet alleen is de ruimte schaars bij het vervangen van het membraan, maar er moet ook uiterst voorzichtig te werk worden gegaan omdat het materiaal gemakkelijk vervuild kan raken.

 

De membranen van de tank zijn gemaakt van Invar panelen met daartussen multiplex isolatiedozen.

 

Het project vereiste een veilig en efficiënt werkplatform waarmee het team zo dicht mogelijk bij de tankwanden kon komen zonder het materiaal te beschadigen. GABADI huurde hiervoor 800 ton materiaal van het modulaire steigersysteem RINGSCAFF van Scafom-rux. Om vervuiling door vuil tijdens het vervangen van het membraan te voorkomen, huurde Scafom-rux volledig nieuw steigermateriaal voor het project.

Om te weten te komen hoe de steigerbouwers van GABADI S.L. erin slaagden om een stabiel en veilig werkplatform op te richten ondanks de moeilijke materiaaltoevoer, de achthoekige vorm van de tank en het gevoelige membraanmateriaal, blijf kijken voor deel twee volgende week!

 

 

Contactgegevens

GABADI, S.L.
Polígono Industrial Río do Pozo
Avd. Xesús Fernández Pita, 53 – 15578 Narón – A Coruña
Tel. [+34] 981 39 73 01
Fax: [+34] 981 39 72 95
Mail: gabadi@gabadi.com
www.gabadi.net

Scafom-rux España
Avda pirineos nº7, oficina 1-10
28703 San sebastián de los reyes
Madrid - España
Tel.:  +34 916 520 988
Mail: spain@scafom-rux.com
www.scafom-rux.es

 

Ga terug

Reacties

Reactie toevoegen

Wat is de som van 4 en 8?

Neem contact op

Stronger. Together.

Het Scafom-rux-team is er om u te ondersteunen bij al uw vragen. Neem contact met ons op door op de onderstaande knop te klikken.