Indrukwekkende steigerprojecten bij 's werelds beroemdste monumenten.

Indrukwekkende steigerprojecten bij beroemde monumenten

Steigers trekken vooral veel aandacht als ze worden geplaatst bij beroemde gebouwen en bouwwerken. Natuurlijk beginnen toeristen en inwoners niet te juichen als populaire toeristenmagneten als de Londense Big Ben of het Romeinse Collosseum jarenlang achter steigers verdwijnen. Maar de vreugde is des te groter als de steigers weer worden afgebroken en het resultaat wordt onthuld. In deze blogpost laten we je kennismaken met drie spannende steigerprojecten die plaatsvonden bij wereldberoemde monumenten.

 

Big Ben – Londen

Iedereen die de afgelopen 5 jaar Londen heeft bezocht zal nauwelijks een glimp hebben opgevangen van de Elizabeth Tower, algemeen bekend als Big Ben, zonder zijn steigers. De reden was een uitgebreide renovatie van de 96 meter hoge toren en het Victoriaanse uurwerk. En dat is nog niet alles: ook de beroemde klokken van de Londense bezienswaardigheid bleven stil tijdens het 80 miljoen pond kostende restauratieproject. Geen verrassing dus dat het renovatieproject en de bijbehorende steigers nogal wat opschudding veroorzaakten.

 

De Elizabeth Tower in Londen tijdens het 5 jaar durende restauratieproject.

 

Het geheel ging zelfs zo ver dat sausfabrikant Heinz de steigers integreerde in het Big Ben logo van zijn HP Sauce.

Maar aan dat alles kwam dit jaar een einde, want de renovatiewerkzaamheden aan de Big Ben zijn afgerond, de steigers zijn gedemonteerd en er is weer vrij zicht op de 160 jaar oude klokkentoren.

 

De Elizabeth Tower na de voltooiing van het restauratieproject in 2022.

Voor meer inzichten over het restauratieproject van de Big Ben, klik hier.

 

Christus de Verlosser standbeeld - Rio de Janeiro

Sinds de inhuldiging in 1931 is het standbeeld van Christus de Verlosser niet meer weg te denken uit Rio de Janeiro. Het ooit grootste standbeeld ter wereld is van verre zichtbaar en staat hoog op de 710 meter hoge berg Corcovado. De hoogte heeft echter ook zijn risico's, en ondanks bliksemafleiders op het hoofd en de armen van het standbeeld is het vatbaar voor schade door blikseminslag of zware regen. En deze beschadigingen moeten regelmatig gerepareerd worden. Je kunt je voorstellen dat dit op een totale hoogte van bijna 740 meter een hele uitdaging is.

Daarom waren de mensen verbaasd toen niet alleen het Christusbeeld, maar ook de steigers eromheen opvielen toen ze in 2010 naar de Corcovado keken. Vier maanden lang waren ongeveer 100 mensen bezig om het 38 meter hoge beeld te restaureren. Zowel de binnenkant van het beeld werd gerenoveerd als de beschadigingen aan de buitenkant van speksteenmozaïek werden hersteld. Dit alles kostte 4 miljoen dollar en werd gefinancierd door donaties. Voor meer informatie en foto's over het restauratieproject van het Christus de Verlosser standbeeld klik hier.

 

Rio's Christus de Verlosser beeld zonder steiger op de top van de Corcovado berg.

 

Steigers worden niet bij elke reparatie- en onderhoudsklus aan het standbeeld van Christus de Verlosser gebruikt. Toen bijvoorbeeld in 2014 een vinger van het standbeeld door een blikseminslag werd beschadigd, repareerden restaurateurs met een alpinistenopleiding de schade door langs de armen van het standbeeld naar het beschadigde deel te klimmen met behulp van veiligheidstouwen.

 

En zelfs tijdens de laatste restauratiewerkzaamheden voor de 90e verjaardag van Rio's Christus de Verlosser standbeeld in 2021 stond de Braziliaanse bezienswaardigheid niet helemaal in de steigers. Voor meer foto's en info over dit spectaculaire restauratieproject, klik hier.

 

 

Notre Dame – Parijs

De kathedraal Notre Dame in Parijs is een van de meest bezochte monumenten in Frankrijk. De schok was des te groter toen in april 2019 tijdens restauratiewerkzaamheden brand uitbrak, waarbij delen van de Notre Dame werden verwoest. Onder andere het houten dakgebinte en de torenspits van de kathedraal stortten in. Slechts twee maanden na de brand nam het Franse parlement een wet aan om de Notre Dame binnen 5 jaar te herbouwen.

Om de wederopbouw überhaupt mogelijk te maken, moest echter eerst de oude steiger worden verwijderd die voor het oorspronkelijke renovatieproject was gebruikt. De 200 ton zware steiger was vóór de brand 40 meter hoog op het dak van de Notre Dame geplaatst om de torenspits te herstellen. Deze was massaal vervormd door de hitte van de brand en was gedeeltelijk ingestort op het gewelf. Bovendien dreigde de constructie bestaande uit 40.000 steigerdelen het toch al beschadigde metselwerk van het schip te beschadigen. Het uitdagende ontmantelingsproces duurde een volle 6 maanden, waarbij de arbeiders de vergroeide steigerbuizen deels met een kettingzaag uit elkaar zaagden.

 

200 ton steigers werden vervormd door de brand op 15 april 2019.

 

Na voltooiing van de fase van veiligstellen en ontruimen is eind 2021 begonnen met de wederopbouw van de kathedraal. Sindsdien zijn nieuwe steigers geplaatst rondom de 850 jaar oude Parijse bezienswaardigheid. De Notre Dame moet in 2024 gerestaureerd zijn. Deskundigen verwachten echter een veel langere restauratiefase tot de Notre Dame volledig in zijn oorspronkelijke staat is hersteld. Lees hier meer over de wederopbouw van de Notre Dame.

 

De restauratie van de Notre Dame is in volle gang. De oude steiger is verwijderd en er zijn nieuwe opgericht.

 

Ook al zijn ze meestal van vrij gewoon staal, deze projecten laten zien dat steigers veel aandacht kunnen trekken, afhankelijk van de locatie. Welk van jouw steigerprojecten was bijzonder uitdagend? Schrijf ons in de commentaren of stuur ons je projectfoto's naar marketing@scafom-rux.com. Misschien vind je jouw steigerproject binnenkort terug op onze projectpagina of in ons steigerblog.

 

Ga terug

Reacties

Reactie toevoegen

Bereken het volgende: 3 plus 1.

Neem contact op

Stronger. Together.

Het Scafom-rux-team is er om u te ondersteunen bij al uw vragen. Neem contact met ons op door op de onderstaande knop te klikken.