Steigers in de maritieme industrie - het begin van de scheepsbouw

Het begin van de scheepsbouw

Of het nu gaat om scheepsbouw, scheepsonderhoud of havens - steigersystemen van Scafom-rux worden gebruikt in de meest uiteenlopende gebieden van de maritieme industrie. Tegenwoordig is het heel normaal dat steigers worden gebruikt bij werkzaamheden aan schepen en boten. Maar net als de steiger zelf heeft de scheepsbouw een lange geschiedenis. In die tijd is de manier waarop mensen hun schepen bouwen natuurlijk sterk geëvolueerd. We willen hier wat dieper op ingaan en je meenemen op een korte reis door de tijd naar het begin van de scheepsbouw.

 

Ongeveer 50.000 jaar geleden: de eerste zeegaande boten

Zo'n 50.000 jaar geleden hield de mensheid zich al bezig met de vraag hoe ze zich op oceanen en rivieren kon verplaatsen. Toen al moeten de technieken om zeeboten te bouwen goed ontwikkeld zijn geweest. Hoe konden de voorouders van de Aboriginals anders meer dan 80 km open zee oversteken om uiteindelijk het Australische continent te bereiken?

Het oudste archeologische bewijs van schepen komt uit wat nu Noord-Europa is en kan worden gedateerd op ongeveer 6.500 voor Christus. Dit zouden hoogstens vlotten van samengebonden hout kunnen zijn, toch? Niet helemaal. De inheemse volkeren uit die tijd bouwden de eerste echte boten - de zogenaamde korjalen. Deze bestonden uit boomstammen die werden uitgehold met stenen gereedschappen en vervolgens zorgvuldig werden uitgebrand.

 

Het maken van een boomstamkano ca 3500 v. Chr.

 

De oudste boot die ooit is gevonden is ook een boomstamkano: deze drie meter lange en slechts 45 cm brede boot is maar liefst 8000 jaar oud. De boomstamkano's uit latere tijden vertoonden al een technologische ontwikkeling. Zo werden langere boten voor het vervoer van goederen ontworpen met een afgeplatte bodem om te voorkomen dat ze zouden kapseizen. Dunnere zijkanten voor meer drijfvermogen, dwarsbalken voor verstijving of beplankte zijkanten zijn ook tekenen dat de prehistorische botenbouw voortdurend werd verbeterd.

 

Boomstamkano's worden vandaag de dag nog steeds gebruikt door moderne samenlevingen.

 

Het is natuurlijk niet meer met zekerheid te zeggen wanneer de eerste echt zeegaande boot door mensen werd gebruikt als middel om te vissen, te reizen of te verkennen. Wat wel zeker is, is dat op zijn laatst bij de oudste geavanceerde beschavingen schepen stevig in gebruik waren als transportmiddel op het water.

 

3.500 BCE: de schepen van de oude Egyptenaren

Dat de oude Egyptenaren zich vestigden als pioniers in de scheepsbouw was niet meer dan logisch in het land van de Nijl. Alleen al gezien de jaarlijkse overstroming van de Nijl, die de randgebieden van de rivier toen en nu regelmatig overspoelde, waren schepen onmisbaar voor het dagelijks leven.

Zowel de rivier zelf als het aangrenzende vruchtbare land werden in eerste instantie bruikbaar gemaakt voor mensen met behulp van boten en schepen - en droegen zo bij aan het ontstaan van de Egyptische cultuur.

Het gebruik van de eerste Egyptische boten en schepen is voor het nageslacht vastgelegd in schilderingen op bijvoorbeeld graven, monumenten en vazen. Deze duizenden jaren oude afbeeldingen tonen halvemaanvormige boten en schepen die werden geroeid met peddels. Aanvankelijk gemaakt van aan elkaar gebonden papyrusriet, werden de oude Egyptische schepen met behulp van hout niet langer alleen gebruikt voor verkeer op de rivier, maar ook voor oorlogs- en handelsdoeleinden op zee.

 

Reliëf van een Egyptische rivierboot uit ca. 2300 v. Chr.

 

The first sailing boat also probably dates back to the ancient Egyptians. With one decisive difference to modern ships and boats: even larger ships did not have a keel that would have given them stability in keeping the direction of travel. Instead, they had to be counter-steered with several oars at the stern.

 

De 4.600 jaar oude zonneboot van farao Cheops is het oudste bewaard gebleven schip in zijn soort. Volgens het Egyptische geloof was de 42 meter lange en 40 ton zware houten boot bedoeld om de heerser naar het hiernamaals te vervoeren.

 

1e millennium v. Chr.: De eerste schepen uit de oudheid in het Middellandse Zeegebied

Ook in de volgende eeuwen werd de scheepsbouw een integraal onderdeel van de grote mogendheden uit de oudheid. Historici beschouwen de Feniciërs tegenwoordig als de meest succesvolle scheepsbouwers en zeevaarders. Nog vóór de Grieken waagde dit volk uit de oudheid, dat aan de oostkust van de Middellandse Zee woonde, zich in het eerste millennium voor Christus met hun schepen op de Middellandse Zee en zelfs op de Atlantische Oceaan. Deze varieerden van kleine, met roeispanen aangedreven schepen en boten tot grote, met zeilen uitgeruste koopvaardij- en oorlogsschepen.

 

De oudst bekende roeiende oorlogsschepen gaan terug tot de Feniciërs en werden voor het eerst gebruikt rond 850 voor Christus. Ze hadden aanvankelijk één, later twee (brireme, zie afbeelding), of drie stuurkamers (trireme).

 

Naar Fenicisch voorbeeld: de galeien van de oude Grieken

De Fenicische schepen waren waarschijnlijk ook de eerste die in de buurt kwamen van de huidige zeeschepen. Het is dan ook geen verrassing dat de Grieken al snel de Fenicische scheepsbouw als voorbeeld namen voor hun roei- en zeilschepen, galeien genaamd. In het Middellandse Zeegebied ging de ontwikkeling van Athene tot een grote stad in de 5e eeuw voor Christus gepaard met de steeds meer geperfectioneerde bouw van oorlogsschepen en koopvaardijschepen.

 

Griekse trireme zoals gebruikt bij de slag om Salamis in 480 v. Chr.

 

De oude Grieken bleken bijzonder bekwame imitators van de Fenicische scheepsbouw. Ze ontwikkelden op doorslaggevende wijze de carvelbouwmethode van scheepsrompen, die in de oudheid voornamelijk werd gebruikt in de mediterrane scheepsbouw. In tegenstelling tot de klinkerbouwmethode, waarbij scheepsplanken overlappend werden geplaatst, werden scheepsplanken bij voorkeur rand aan rand geplaatst. Deze constructiemethode was al bekend bij de oude Egyptenaren, maar met één doorslaggevend verschil: de scheepsbouwers van het oude Griekenland pengden de planken in elkaar. Dit verminderde de noodzaak om de planken aan elkaar te sjorren en de naden af te dichten aanzienlijk. Het resultaat was een elastische en zeer stabiele romp.

Wat verrassend is als je kijkt naar de constructie van de schepen van vandaag: de planken van de romp werden nog vóór het ondersteunende binnenste skelet gebouwd - en dit was nog steeds het geval tot in de 7e eeuw CE.

 

Rome ontwikkelt zich tot een maritieme macht

Voordat het Romeinse Rijk zich vanaf de 3e eeuw voor Christus ontwikkelde tot een maritieme macht, speelden de bouw van boten en schepen aanvankelijk geen grote rol voor de Romeinen. Pas tijdens de gewelddadige conflicten over de Middellandse Zee begon Rome zijn eigen scheepsbouw resoluut op te voeren en kopieerde het onder andere de Griekse galeien.

 

De Romeinen bouwden hun schepen naar Grieks model. Biremen, zoals te zien op de foto, werden gebruikt als oorlogsschepen.

 

De Romeinen produceerden hun schepen ook al snel in serie. Hiervoor gebruikten ze deels enorme scheepswervencomplexen en boorden ze het ontwikkelingspotentieel van de oude scheepsbouw verder aan. Met de geleidelijke uitbreiding van het Romeinse Rijk bereikte de scheepsbouw naar Romeins model al snel ook Centraal-Europa, waar lokale scheepsbouwers de nieuwe technologieën overnamen.

 

Mozaïek uit de Villa Romana del Casale op Sicilië uit de 4e eeuw CE.

 

In sommige opzichten lijken de mensen uit de prehistorie en oudheid dus al op ons in hun manier van scheepsbouw. Als je meer wilt weten over scheepsbouw, is het de moeite waard om onze blog verder te bekijken.

Ben je zelf actief in de maritieme industrie? Bekijk dan onze branchebrochure.

 

Ga terug

Reacties

Reactie toevoegen

Wat is de som van 3 en 8?

Neem contact op

Stronger. Together.

Het Scafom-rux-team is er om u te ondersteunen bij al uw vragen. Neem contact met ons op door op de onderstaande knop te klikken.