Traptorenmontage bij -46 graden Celsius

Traptorenmontage bij -46 graden Celsius

De titel van de meest zuidelijke trappentoren op onze planeet gaat duidelijk naar onze RINGSCAFF trappentoren op het Kohnen Station van het Alfred Wegener Instituut op Antarctica. Welke speciale taak hij vervult en hoe hij daar in de eerste plaats is gekomen, kun je lezen in deel 1 en deel 2 van ons verslag.

Inmiddels zijn de expeditie bemanning en de trappentoren veilig aangekomen bij het onderzoeksstation in het binnenijs. De infrastructuur is al opgezet en de eerste onderhouds- en onderzoek werkzaamheden zijn uitgevoerd. Nu staat het team voor de volgende belangrijke stap: de montage van de trappentoren in de boorsleuf. En dat bij - 46 graden.

 

De montage van de trappentoren begint

De diepte van de sleuf is nu ongeveer 10 meter - een volle 4 meter meer dan bij de oorspronkelijke aanleg. Om ervoor te zorgen dat het onderzoeksteam de sleuf en het boorgat veilig kunnen blijven bereiken, wordt nu de RINGSCAFF trappentoren van Scafom-rux gebruikt. Hij kan achtereenvolgens in hoogte worden versteld en garandeert met zijn eenvoudige bediening en robuuste materiaalontwerp een probleemloze montage, zelfs bij extreme temperaturen onder nul.

Om de trappentoren überhaupt in de boorsleuf te krijgen, moest het team er openingen voor maken. Daartoe ruimden ze de sneeuw van het bovenste dak, sneden het dak op beide niveaus open en ondersteunden het van onderen. Ook werd een inspectie en reparatie van de fundering uitgevoerd.

 

 

Nu was het tijd om de vaardigheden die maanden geleden op het terrein van het hoofdkantoor van Scafom-rux Duitsland, duizenden kilometers verderop, waren geleerd weer op te roepen en het eerste segment van de RINGSCAFF trappentoren in elkaar te zetten. De weersomstandigheden waren hiervoor ideaal. In Antarctica betekent dit een heldere hemel, weinig wind, temperaturen buiten de geul rond -36° Celsius, binnen de geul rond -46° Celsius. Bij deze temperaturen vermeed het team natuurlijk het koude staal met de blote handen aan te raken en werden de teamleden die de trappentoren moesten bouwen extra beveiligd. Nu werd een klein maar belangrijk voordeel duidelijk: omdat het team pas na een paar weken op het station begon met de bouw van de trappentoren waren ze gewend geraakt aan de temperaturen. Inpakken in de dikste beschikbare overalls was niet meer nodig. Dit gaf hen veel meer bewegingsvrijheid.

 

 

Om redenen van ruimte werd de basis van de trappentoren eerst buiten in elkaar gezet. Dit betekende dat het team niet al het materiaal naar de bodem van de sleuf hoefde te brengen en vervolgens in een relatief krappe ruimte naar boven moest werken. Na voltooiing werd het eerste segment van de trappentoren in de boorsleuf neergelaten. Hiervoor werd een sneeuwruimer als kraan gebruikt. Ook de keiharde sneeuwwanden moesten eerst enigszins gecorrigeerd worden met kettingzagen. Daarna werd het trappentorensegment uitgelijnd - inderdaad, waterpassen kunnen zelfs bij Antarctische temperaturen worden gebruikt! - en in de gewenste positie gebracht. Daarna werd de trappentoren opgebouwd tot aan de rand van de sleuf. Alleen de onderdelen moesten nog worden vastgeklemd en de montage was voltooid: de trappentoren kon nu worden gebruikt als een stabiele en veilige toegang tot de boorsleuf.

 

 

Terug naar warmere klimaten

Februari 2022: sfeer van depature op Kohnen Station. De Antarctische zomer nam langzaam maar zeker afscheid. Vanaf dat moment is het zo koud op het station dat de benodigde machines alleen met zeer grote inspanning konden worden bediend. De volgende Arctische zomer begint in november en dan zullen de boringen worden voortgezet.

De vertrekregelingen omvatten ook de gedeeltelijke ontmanteling van de trappentoren. Dit moest zodanig gebeuren dat het dak erboven weer gesloten kon worden, zodat de stuifsneeuw van de komende winter niet naar binnen kan. In het komende seizoen wordt een derde dak aangebracht om het huidige dak te ontlasten. Dan zal de trappentoren verder worden uitgebreid - tot een voorlopige totale hoogte van ongeveer 14 meter.

Ondanks een moeilijk seizoen, gedomineerd door slecht weer, werden op het station veel wetenschappelijke, logistieke en technische projecten uitgevoerd en met succes afgerond. En het feit dat een trappentoren, die onder normale omstandigheden als relatief onspectaculair zou worden beschouwd, nu zijn nuttige dienst kan bewijzen in naam van de wetenschap op Antarctica, maakt ons Scafom-rux team natuurlijk enorm gelukkig. Holger Schubert bedankte ons nogmaals persoonlijk in een e-mail: "(...) voor het geleverde materiaal en de vriendelijke ondersteuning. Veel dank ook aan alle collega's die samen met ons de steigermateriaaltraining hebben uitgevoerd. Ze hebben er veel moeite en geduld in gestoken. De adviezen en tips waren zeer nuttig en maakten ons werk veel gemakkelijker. De Scafom-rux hoodies die we kregen hielden ons ook erg lekker warm in extreme omstandigheden."

 

Duimen omhoog voor de zuidelijkste RINGSCAFF trappentoren op onze planeet: Holger Schubert, stationsmanager van het Kohnen station op Antarctica, is tevreden over de vlotte montage bij - 46 graden Celsius.

 

Deel 1 en deel 2 gemist? Klik maar op de links hieronder:

  Deel 1: Een trappentoren op een Antarctische missie

Deel 2: Een trappentoren op weg naar Antarctica

Wat was jouw meest ongewone steigerproject tot nu toe? Vertel het ons in de commentaren!

 

Ga terug

Reacties

Reactie toevoegen

Tel 9 en 6 bij elkaar op.

Neem contact op

Stronger. Together.

Het Scafom-rux-team is er om u te ondersteunen bij al uw vragen. Neem contact met ons op door op de onderstaande knop te klikken.